Εμιλιάνο Ζαπάτα
Ηγέτης της Μεξικανικής Επανάστασης, προστάτης των φτωχών αγροτών της πατρίδας του. Γεννήθηκε στις 8 Αυγούστου του 1879 . Έμεινε ορφανός στα 16 του χρόνια και εργάστηκε ως εκπαιδευτής αλόγων. Δεν απέκτησε μόρφωση, είχε πηγαία όσο και έντονα ανεπτυγμένο το αίσθημα του δικαίου και βαθιά πολιτική συνείδηση και πολύ γρήγορα έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στον απλό λαό.
Την εποχή εκείνη, τη χώρα κυβερνούσε ο στρατηγός Πορφίριο Ντίας, η δικτατορία του οποίου σήμανε μια εποχή εγκατάλειψης των μεταρρυθμίσεων, ενώ το 85% της γης ανήκε στο 2% του πληθυσμού. Ο Ζαπάτα ανέπτυξε από νωρίς αντιπολιτευτική δράση και το 1909 εξελέγη πρόεδρος τοπικής ομάδας του χωριού του για τη διεκδίκηση της καλλιεργήσιμης γης, που είχε κατασχεθεί προς όφελος των μεγαλογαιοκτημόνων.
Το Νοέμβριο του 1910, η εξαθλίωση των αγροτών οδήγησε σε μία εξέγερση υπό τον Μαδέρο. Ο Ζαπάτα τάχθηκε στο πλευρό του, πήρε τα όπλα και με σύνθημα "tierra y libertad - γη κι ελευθερία" ηγήθηκε των επαναστατημένων αγροτών, καταλαμβάνοντας όλο και περισσότερα εδάφη.
Όταν αντιλήφθηκε ότι το αίτημα για μεταρρυθμίσεις είχε εγκαταλειφθεί από τον Μαδέρο, προχώρησε,με την βοήθεια του αναρχικού, θαυμαστή του Κροπότκιν δασκάλου-κι αργότερα στρατηγού του στρατού του- Σάντσεζ, στην κατάρτιση δικού του επαναστατικού αγροτικού προγράμματος γνωστό ως Σχέδιο Αγιάλα. Με αυτό απαιτούσε την κατάσχεση της γης απ' όλους τους ξένους και του 1/3 των εδαφών των φεουδαρχών, καθώς και την επιστροφή των εδαφών που είχαν κατασχεθεί από τους ντόπιους.Το Σχέδιο Αγιάλα, προέβλεπε δήμευση και μοίρασμα στους ακτήμονες του ενός τρίτου των γαιών των φεουδαρχών , δήμευση όλης της γης των ξένων και των αντιστεκόμενων στην επανάσταση (όσοι hacendados αρνούνταν να παραδώσουν προς αναδιανομή το ένα τρίτο των γαιών τους, θα την έχαναν όλη, επιστροφή στους μικροϊδιοκτήτες όλων των κατασχεμένων λόγω χρεών περιουσιών τους και παροχή συντάξεων στις χήρες και τα ορφανά όλων των πεσόντων στην επανάσταση.
Στο πλευρό του συγκεντρώνονταν όλο και περισσότεροι αγρότες, ενώ οι απόψεις του υποστηρίχτηκαν και από πολλούς διαννοούμενους. Ο Ζαπάτα ένωσε τις δυνάμεις του με αυτές του Πάντσο Βίλα στο βορρά και συνέχισε τον αγώνα του, ακόμα κι όταν έπεσε η δικτατορία του Ντίας. Μαζί κατέλαβαν τρεις φορές την πόλη του Μεξικού, αλλά αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν. Το αγροτικό επαναστατικό κίνημα στον Νότο κατόρθωσε ωστόσο να εφαρμόσει σε μεγάλο τμήμα του το επαναστατικό πρόγραμμα ως «Κομμούνα της Μορέλος», έχοντας κοινωνικοποιήσει τα 24 εργοστάσια της ζάχαρης, έχοντας συγκροτήσει λαϊκές πολιτοφυλακές και έχοντας καθιερώσει κολεκτιβισμό στην καλλιέργεια της γης από τους χωρικούς. Σε όλη την εξεγερμένη επικράτεια χιλιάδες απλοί, αμόρφωτοι άνθρωποι όλων των ηλικιών και των δύο φύλων ύψωναν μία εντυπωσιακή αλληλεγγύη και όταν κάποτε έπεφταν στα χέρια των κυβερνητικών βάδιζαν ήρεμοι προς την κρεμάλα σιγοσφυρίζοντας τον γνωστό σκοπό «Λα Κουκαράτσα» («La Cucaracha»), που είχε γίνει ο ύμνος των ανταρτών
Στις 10 Απριλίου του 1919 ο Ζαπάτα έπεσε θύμα ενέδρας. Εκτελέστηκε εν ψυχρώ από τις κυβερνητικές δυνάμεις, κατά τη συνάντησή του με έναν στρατηγό που υποτίθεται ότι ήθελε να προσχωρήσει στην επανάσταση. Λίγο μετά την εξόντωση του ηγέτη του, ο «Απελευθερωτικός Στρατός» διαλύθηκε.
Για τους εχθρούς του, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα υπήρξε ένας ακραίος μηδενιστής λήσταρχος.
Για τους αυτόχθονες λαούς, υπήρξε σωτήρας και ήρωας της επανάστασης. Έγινε θρύλος ενώ ζούσε ακόμη.Στο όνομά του (ως «Ζαπατίστικος Στρατός για την Εθνική Απελευθέρωση» - «Ejercito Zapatista de Liberacion Nacional» ή EZLN ή «Ζαπατίστας») έχει συγκροτηθεί από το 1994 το επαναστατικό κίνημα των αυτοχθόνων Ινδιάνων στην περιοχή Τσιάπας (Chiapas) , στο Νότο του Μεξικό.
Mέχρι και σήμερα ο τάφος του αποτελεί σημείο προσκυνήματος για τους ιθαγενείς του Νότιου Μεξικού ενώ λατρεύεται από αρκετούς ως ενσάρκωση του υπερασπιστή του λαού, Θεού Βοτάν των αρχαίων Μάγιας (ως Votan Zapata).
Ο θεός Βοταν πιστεύεται ότι κατέβηκε από τα βουνά για να διδάξει τους ανθρώπους πώς να υπερασπίζονται τους εαυτούς τους.
(a glyph for votan spirit)
Guardian y corazón del pueblo - φύλακας και καρδιά του κόσμου -Votan Zapata
Ο Βόταν συχνά περιγράφεται ως η «καρδιά» των αυτοχθονων κατοίκων της Τσιάπας. Η κουλτούρα, η συνέχεια του αρχαίου πολιτισμού και το βαθύ συναίσθημα για τον ήρωα εκφράζονται στη θρυλική εκδήλωση του πνεύματος του Ζαπάτα , του Βόταν-Ζαπάτα , που τιμούν και τραγουδούν τα μέλη του ΕZLN:
"Guardian and heart of the people is Votan-Zapata
who is also the guardian and heart of the world.
He, the man, the star with the five points who represents humanity, he.
Today that we have spoken and listened, he is happy,
the heart of Votan-Zapata is happy.»
"Ο φύλακας και η καρδιά των ανθρώπων είναι o Bοταν- Ζαπάτα,
ο φύλακας και η καρδιά του κόσμου.
Αυτός,
Ο άνθρωπος,
το αστέρι με τα πέντε σημεία,
αντιπροσωπεύει την ανθρωπότητα,
αυτός..
Σήμερα που εμείς έχουμε μιλήσει και ο Λόγος μας έχει εισακουστεί,
είναι ευτυχής,
η καρδιά του Βόταν- Ζαπάτα είναι χαρούμενη………
H διακήρυξη αρχών των ζαπατιστας στη γλωσσα nahuatl* απο τον Subcomantante Marcos.
Ηγέτης της Μεξικανικής Επανάστασης, προστάτης των φτωχών αγροτών της πατρίδας του. Γεννήθηκε στις 8 Αυγούστου του 1879 . Έμεινε ορφανός στα 16 του χρόνια και εργάστηκε ως εκπαιδευτής αλόγων. Δεν απέκτησε μόρφωση, είχε πηγαία όσο και έντονα ανεπτυγμένο το αίσθημα του δικαίου και βαθιά πολιτική συνείδηση και πολύ γρήγορα έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στον απλό λαό.
Την εποχή εκείνη, τη χώρα κυβερνούσε ο στρατηγός Πορφίριο Ντίας, η δικτατορία του οποίου σήμανε μια εποχή εγκατάλειψης των μεταρρυθμίσεων, ενώ το 85% της γης ανήκε στο 2% του πληθυσμού. Ο Ζαπάτα ανέπτυξε από νωρίς αντιπολιτευτική δράση και το 1909 εξελέγη πρόεδρος τοπικής ομάδας του χωριού του για τη διεκδίκηση της καλλιεργήσιμης γης, που είχε κατασχεθεί προς όφελος των μεγαλογαιοκτημόνων.
Το Νοέμβριο του 1910, η εξαθλίωση των αγροτών οδήγησε σε μία εξέγερση υπό τον Μαδέρο. Ο Ζαπάτα τάχθηκε στο πλευρό του, πήρε τα όπλα και με σύνθημα "tierra y libertad - γη κι ελευθερία" ηγήθηκε των επαναστατημένων αγροτών, καταλαμβάνοντας όλο και περισσότερα εδάφη.
Όταν αντιλήφθηκε ότι το αίτημα για μεταρρυθμίσεις είχε εγκαταλειφθεί από τον Μαδέρο, προχώρησε,με την βοήθεια του αναρχικού, θαυμαστή του Κροπότκιν δασκάλου-κι αργότερα στρατηγού του στρατού του- Σάντσεζ, στην κατάρτιση δικού του επαναστατικού αγροτικού προγράμματος γνωστό ως Σχέδιο Αγιάλα. Με αυτό απαιτούσε την κατάσχεση της γης απ' όλους τους ξένους και του 1/3 των εδαφών των φεουδαρχών, καθώς και την επιστροφή των εδαφών που είχαν κατασχεθεί από τους ντόπιους.Το Σχέδιο Αγιάλα, προέβλεπε δήμευση και μοίρασμα στους ακτήμονες του ενός τρίτου των γαιών των φεουδαρχών , δήμευση όλης της γης των ξένων και των αντιστεκόμενων στην επανάσταση (όσοι hacendados αρνούνταν να παραδώσουν προς αναδιανομή το ένα τρίτο των γαιών τους, θα την έχαναν όλη, επιστροφή στους μικροϊδιοκτήτες όλων των κατασχεμένων λόγω χρεών περιουσιών τους και παροχή συντάξεων στις χήρες και τα ορφανά όλων των πεσόντων στην επανάσταση.
Στο πλευρό του συγκεντρώνονταν όλο και περισσότεροι αγρότες, ενώ οι απόψεις του υποστηρίχτηκαν και από πολλούς διαννοούμενους. Ο Ζαπάτα ένωσε τις δυνάμεις του με αυτές του Πάντσο Βίλα στο βορρά και συνέχισε τον αγώνα του, ακόμα κι όταν έπεσε η δικτατορία του Ντίας. Μαζί κατέλαβαν τρεις φορές την πόλη του Μεξικού, αλλά αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν. Το αγροτικό επαναστατικό κίνημα στον Νότο κατόρθωσε ωστόσο να εφαρμόσει σε μεγάλο τμήμα του το επαναστατικό πρόγραμμα ως «Κομμούνα της Μορέλος», έχοντας κοινωνικοποιήσει τα 24 εργοστάσια της ζάχαρης, έχοντας συγκροτήσει λαϊκές πολιτοφυλακές και έχοντας καθιερώσει κολεκτιβισμό στην καλλιέργεια της γης από τους χωρικούς. Σε όλη την εξεγερμένη επικράτεια χιλιάδες απλοί, αμόρφωτοι άνθρωποι όλων των ηλικιών και των δύο φύλων ύψωναν μία εντυπωσιακή αλληλεγγύη και όταν κάποτε έπεφταν στα χέρια των κυβερνητικών βάδιζαν ήρεμοι προς την κρεμάλα σιγοσφυρίζοντας τον γνωστό σκοπό «Λα Κουκαράτσα» («La Cucaracha»), που είχε γίνει ο ύμνος των ανταρτών
Στις 10 Απριλίου του 1919 ο Ζαπάτα έπεσε θύμα ενέδρας. Εκτελέστηκε εν ψυχρώ από τις κυβερνητικές δυνάμεις, κατά τη συνάντησή του με έναν στρατηγό που υποτίθεται ότι ήθελε να προσχωρήσει στην επανάσταση. Λίγο μετά την εξόντωση του ηγέτη του, ο «Απελευθερωτικός Στρατός» διαλύθηκε.
Για τους εχθρούς του, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα υπήρξε ένας ακραίος μηδενιστής λήσταρχος.
Για τους αυτόχθονες λαούς, υπήρξε σωτήρας και ήρωας της επανάστασης. Έγινε θρύλος ενώ ζούσε ακόμη.Στο όνομά του (ως «Ζαπατίστικος Στρατός για την Εθνική Απελευθέρωση» - «Ejercito Zapatista de Liberacion Nacional» ή EZLN ή «Ζαπατίστας») έχει συγκροτηθεί από το 1994 το επαναστατικό κίνημα των αυτοχθόνων Ινδιάνων στην περιοχή Τσιάπας (Chiapas) , στο Νότο του Μεξικό.
Mέχρι και σήμερα ο τάφος του αποτελεί σημείο προσκυνήματος για τους ιθαγενείς του Νότιου Μεξικού ενώ λατρεύεται από αρκετούς ως ενσάρκωση του υπερασπιστή του λαού, Θεού Βοτάν των αρχαίων Μάγιας (ως Votan Zapata).
Ο θεός Βοταν πιστεύεται ότι κατέβηκε από τα βουνά για να διδάξει τους ανθρώπους πώς να υπερασπίζονται τους εαυτούς τους.
(a glyph for votan spirit)
Guardian y corazón del pueblo - φύλακας και καρδιά του κόσμου -Votan Zapata
Ο Βόταν συχνά περιγράφεται ως η «καρδιά» των αυτοχθονων κατοίκων της Τσιάπας. Η κουλτούρα, η συνέχεια του αρχαίου πολιτισμού και το βαθύ συναίσθημα για τον ήρωα εκφράζονται στη θρυλική εκδήλωση του πνεύματος του Ζαπάτα , του Βόταν-Ζαπάτα , που τιμούν και τραγουδούν τα μέλη του ΕZLN:
"Guardian and heart of the people is Votan-Zapata
who is also the guardian and heart of the world.
He, the man, the star with the five points who represents humanity, he.
Today that we have spoken and listened, he is happy,
the heart of Votan-Zapata is happy.»
"Ο φύλακας και η καρδιά των ανθρώπων είναι o Bοταν- Ζαπάτα,
ο φύλακας και η καρδιά του κόσμου.
Αυτός,
Ο άνθρωπος,
το αστέρι με τα πέντε σημεία,
αντιπροσωπεύει την ανθρωπότητα,
αυτός..
Σήμερα που εμείς έχουμε μιλήσει και ο Λόγος μας έχει εισακουστεί,
είναι ευτυχής,
η καρδιά του Βόταν- Ζαπάτα είναι χαρούμενη………
H διακήρυξη αρχών των ζαπατιστας στη γλωσσα nahuatl* απο τον Subcomantante Marcos.
Μουσική από το Μanu Cao.
*Ναχουάτλ γλώσσα:
nahuatl= η "διαυγής γλώσσα", - γλώσσα των αρχαίων Αζτέκων, που μιλιέται έως και σήμερα στο κεντρικό Μεξικό.
*Ναχουάτλ γλώσσα:
nahuatl= η "διαυγής γλώσσα", - γλώσσα των αρχαίων Αζτέκων, που μιλιέται έως και σήμερα στο κεντρικό Μεξικό.
Para todos todo, para nosotros nada! -Όλα Για Όλους…για Μας Τίποτα!
Με άλλα λόγια, για το ζαπατισμό του EZLN,
η αποτυχία και ο θάνατος κλίνονται σε πρώτο ενικό , το "Εγώ, Μου, Εμένα, Μαζί μου". Αντίθετα, η επιτυχία και η ζωή συμβαδίζουν πάντοτε με το “Εμείς”.
11 σχόλια:
Καλημέρα ζαπατίστικα επαναστατική!
Τι να πει κανείς για αυτό τον λαό!
Για τον αγώνες τους για τις θυσίες τους!
Για την γενοκτονία τους για τον αφανισμό τους
για τον ανελέητο εκχριστιανισμό τους!
Μόνο θαυμασμό μπορεί να νιώσει και συντροφικότητα
και να παραμείνει λίγο σκεφτικός και σιωπηλός παίρνοντας
…. Μαθήματα του “Εμείς”…από τα βουνά του Μεξικού!
…..και «πώς να υπερασπίζονται τους εαυτούς τους.»
«Η σιωπή που εμείς – που είμαστε το χρώμα της γης – είμαστε,
έχει καταστραφεί.
Πάνω απ’ τα κομμάτια της, σηκώνουμε τους εαυτούς μας.
Η πιθανότητα να ξαναγίνουμε αυτό που κάποτε ήμασταν, και αυτό που δεν ήμασταν,
δεν κινδυνεύει.
Ούτε ήμαστε αυτό στο οποίο οι άλλοι μας κατατάσσουν.
Αυτό που κινδυνεύει είναι το αν είναι αναγνωρισμένη ή όχι η θέση την οποία ήδη έχουμε και στην οποία βρισκόμαστε.
Είναι η δυνατότητα να είμαστε με όλους και όχι κάτω από άλλους.
Το μικρό εμείς – του σπουδαίου εμείς το οποίο είμαστε – δεν έχει σημασία.
Όλοι είναι σημαντικοί:
αυτοί που κάνουν τους νόμους και αυτοί που τους αναγνωρίζουν.
Αυτοί που κάνουν την ιστορία και αυτοί και αυτοί που την γράφουν.»
Αφιερωμένο εξαιρετικά …στους σιωπηλούς ανθρώπους…
του... ΕΜΕΙΣ!!!
http://elzin.wordpress.com/2008/10/16/%CE%BF%CE%B9-%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%B7%CE%BB%CE%BF%CE%AF-%CE%AC%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%B5%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CF%82/
Εξαιρετική δουλειά Πεταλούδα! Καλογραμμένη και με δυνατό μύνημα.
Ελπίζω να εγκρίνεις την αναδημοσίευση στο Simple PostMan.
Καλή συνέχεια και πάντα τέτοια!
Καλημέρα Ιπταμενε!
ευχαριστω πολυ.
δε χρειαζεται να ρωτας..
το δικο σου περι δογματισμου ειναι υπο μελετη!!!!
καλη συνεχεια και σε σενα.
αντε
μπας και χασουν κι αυτοι καποτε τον υπνο τους...........
Έχεις εξειδικευτεί από ότι βλέπω στα επαναστατικά άρθρα :-)
Πράγματι πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση και καλογραμμένη όπως τονίζει ο φίλος Ολλανδός.
Σ’ ευχαριστώ για την ενημέρωση
Την καλημέρα μου
εξειδικευση λες delta?
νομιζω οτι οταν γραφω ή τους σκεφτομαι τους στελνω λιγη απο τη δυναμη μου και παιρνω απο τη δικη τους.
Αλλα η αληθεια ειναι οτι εχω αδυναμια στη Λατινικη Αμερικη, στους λαους,στους αγωνες,τα τραγουδια τους.Κι επισης πιστευω οτι τα ματια ολων ειναι στραμμενα προς τα εκει γιατι και αντιστεκονται αλλα και ουσιαστικες νικες εχουν αποκομισει απο την δραση τους αυτη.Eιναι αξιοπρεπεις και πηγη εμπνευσης για μας τους υπολοιπους.
Θα ηθελα καποτε να ταξιδεψω εκει.
Ειναι ενα απο τα μεγαλα μου ονειρα..
και παραφραζοντας το στιχο:
κι αν γεννηθηκα εδω
η μιση μου καρδια
εκει βρισκεται..
καλημερα και σε σενα delta
να εισαι καλα
καθως διαβαζα για να γραψω την αναρτηση
αρχισα να αναρωτιεμαι
θεε μου ποσο πισω παει?
ειναι κατι σαν αλυσσιδα,
ζαπατιστας,ζαπατα,χασιεντας...τα τσιφλικια εκει .
μεγαλοτσιφλικαδες, εκκλησια,επεμβασεις απο ξενες χωρες
και πιο πισω ....τα ιδια.
σα γνωστο το εργο ε?
σαν απελπισια μπορει να σε πιασει κιολας.
ενας αεναος κυκλος αλλα οχι εξελιξης
διαφθορας,αιματος,αδικιας και διαστρεβλωσης.
αλλά ειπαμε elzin
αν παρει κανεις τις αποφασεις του κι επιλεξει το σκοπο του
στη ζωη, μονο μπροστα μπορει να τραβηξει.
ακομα κι οταν ολα φαινονται μαυρα κι ισως χαμενα,
ε ισως και να μη ειναι.
οποτε αφηνω στην ακρη την απελπισια
χαμογελω,ελπιζω και μαχομαι οοπως μπορω,
εστω και με μολυβακι....
αντι για σπαθακι
καλη σου μερα elzin
Καλημέρα μαχητική!
αν παρει κανεις τις αποφασεις του κι επιλεξει το σκοπο του
στη ζωη, μονο μπροστα μπορει να τραβηξει.
ακομα κι οταν ολα φαινονται μαυρα κι ισως χαμενα,
ε ισως και να μη ειναι.
οποτε αφηνω στην ακρη την απελπισια
χαμογελω,ελπιζω και μαχομαι οοπως μπορω,
εστω και με μολυβακι....
αντι για σπαθακι
...και ένα τραγουδάκι!
Για… ένα ξύλινο σπαθάκι!
θα θελα να μουν σαν εσένα ..
ιστιοφόρο με τα πανιά του ανοιγμένα ..
αυτούς που μ’ οδηγούν στην καταιγίδα ..
σε καθε αμμουδιά να τους χαρίζω μια πατρίδα ..
θα θελα να μουν σαν εσένα ..
ενα δεντράκι με τα κλαδια του απλωμενα ..
να μην λυπάμαι να μην καταλαβαίνω ..
αυτούς που με πετάνε στη φωτιά να τους ζεσταίνω ..
θα θελα να μουν σαν εσένα
έρημος φάρος πάνω σε βράχια φαγωμένα ..
να ‘χει χρόνια να περάσει από μπροστά μου το καράβι ..
μα εγώ να αναβοσβήνω κάθε βραδυ ..
θα θελα να μουν σαν εσένα ..
περιστεράκι με τα φτερά του μαδημένα ..
να στέκομαι μετά τις Συμπληγαδες ..
και να κοιτάζω πως περνούν ..
του κόσμου οι φυγάδες..
http://www.youtube.com/watch?v=TohN959uiyA&feature=related
Τι έγινε εδώ;!
καλημερααααααααααααααααα Ανεμεεεεε!
πού φυσας?
τι εγινε Εδω αληθεια?????
Ανεμε οταν εισαι τοσο λακωνικος και δε δινεις κανενα φυσικομαθηματικο στοιχειο
τωρα τι να απαντησω?
....σα να μου μοιαζει η ερωτηση λιγο με κοαν......
elzin?
elzin?
τι εγινε εδω?ε?
Κάτι.... τούβλα
πήρε το μάτι μου
να πέφτουν
μαζί με μηλοειδή κοάν!
Καλημέρα
....στους λακωνικούς
και τύπους
φυσικομαθηματικούς
και φιλοσοφικούς!
διορθωσούλα:
Μεταφράζοντας το τραγουδι-διακηρυξη των αρχων των ζαπατιστας καταλαβα οτι μιλαει ο ιδιος ο Marcos,η μουσικη μόνο ειναι του Μανού.
συγνωμη για την παρα πληροφορηση
αλλα τα ισπανικα δεν τα κατεχουμε,ακομα...............
καλησπερα
8 αναρτησεις πιο κατω!
Δημοσίευση σχολίου