14/10/09

Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης - Vygotsky


Μάθηση και ανάπτυξη αλληλοσυνδέονται απο την πρώτη μέρα της ζωής ενός παιδιού.Οι διαστάσεις της μάθησης, και όχι μόνο της σχολικής, χρειάζονται μια νέα και ιδιαίτερα σημαντική έννοια για να περιγραφούν:την έννοια της ζώνης επικείμενης ανάπτυξης (zone of proximal development).
Η μάθηση, κατά Vygotsky, αντιπαραβάλλεται με το επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού.Η διδασκαλία συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων ξεκινά σε συγκεκριμένη ηλικία π.χ. ανάγνωση, μαθηματικές πράξεις, κοινωνικές δεξιότητες.
Μόνος ο προσδιορισμός του ανεπτυγμένου επιπέδου (αυτών των ικανοτήτων που έχουν ήδη κατακτηθεί δηλαδή) σε κάθε παιδι όμως είναι ανεπαρκής.Χρειαζεται να καθορίσουμε δύο τουλάχιστον επίπεδα ανάπτυξης.
Το πρώτο επίπεδο ανάπτυξης μπορεί να ονομαστεί πραγματικό αναπτυξιακό επίπεδο -ως τέτοιο εννοούμε το επίπεδο ανάπτυξης στις νοητικές λειτουργίες ενός παιδιού, που έχουν ήδη ολοκληρωσει ένα συγκεκριμένο κύκλο, έχουν κατακτηθεί, είναι κτήμα του.
Οι μελέτες γύρω από τη νοητική ανάπτυξη των παιδιών βασίζονται στη γενική υπόθεση ότι μόνον τα πράγματα που κάνουν τα παιδιά από μόνα τους δηλώνουν τις νοητικές τους ικανότητες.Καθορίζουμε τη νοητική ηλικία του παιδιού με τη χρήση τεστ, βάσει του πώς τα επιλύουν και σε ποιο βαθμό δυσκολίας ανταποκρίνονται και έτσι αξιολογούμε το βαθμό νοητικής ανάπτυξής τους.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις (συνεργασία με άλλα παιδιά, οταν δίνονται καθοδηγητικές υποδείξεις, όταν ο ενήλικος αρχίζει τη λύση και το παιδί συμπληρώνει), στις οποίες το παιδί δεν παρουσιάζει μια ανεξάρτητη λύση του προβλήματος, η λύση αυτή δεν θεωρείται ως ένδειξη της νοητικής του ανάπτυξης και ικανότητας.
Σύμφωνα με το Vygotsky όμως η μεγαλύτερη ανεξαρτησία στην επίλυση προβλημάτων είναι το πραγματικό αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού: καθορίζει λειτουργίες που έχουν ήδη ωριμάσει και κατακτηθεί-είναι τα τελικά προιόντα της έως τώρα ανάπτυξής του. Αντίθετα (αλλά συμπληρωματικά) όταν με διάφορους τρόπους επιλύει προβλήματα υπό την καθοδήγηση ενηλίκων ή σε συνεργασία με πιο ικανούς συνομηλίκους, η ζώνη επικείμενης ανάπτυξής του καθορίζει εκείνες τις λειτουργίες που δεν έχουν ωριμάσει ακόμα αλλά βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης, σε εμβρυακή μορφή μέσα του: τις κατέχει "εν δυνάμει".
Ο ενήλικος/δάσκαλος παιζει το ρόλο του ενδιάμεσου (mediator) - ανάμεσα στα εργαλεία του πολιτισμού (γλώσσα, μαθηματικά σύμβολα, έννοιες, δεξιότητες), τον πολιτισμό τον ίδιο και ό,τι εκφράζει στη δεδομένη κοινωνία, και το παιδί.
Η ζώνη επικείμενης αναπτυξης δηλαδή χαρακτηρίζει προοπτικά τη νοητική ανάπτυξη και μας επιτρέπει να διαγράψουμε αισιόδοξα το άμεσο μέλλον του παιδιού και τη δυναμική της ανάπτυξης του.
Η κατάσταση, λοιπόν, της νοητικής ανάπτυξης ενός παιδιού μπορεί να προσδιοριστεί μόνο με την αποσαφήνιση των 2 επιπέδων του: του πραγματικού αναπτυξιακού επιπέδου καθώς και τη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης του.Το "υλικό" που υπάρχει σήμερα στις ζώνες επικείμενης ανάπτυξης θα αποτελέσει αύριο κατακτηθείσες ικανότητες και λειτουργίες στο πραγματικό αναπτυξιακό επίπεδο.
Αξιοσημείωτο είναι οτι ο Alfred Binet, o οποίος κατασκεύασε την πρώτη κλίμακα-test νοημοσύνης στις αρχές του προηγούμενου αιώνα είχε διακηρύξει : Μετα τη διάγνωση, η "θεραπεία", τασσόμενος υπέρ της αγωγιμότητας της νοημοσύνης. Η παραίνεση του Βinet ξεχάστηκε επιμελώς ιδιαίτερα απο την αμερικανική σχολή (Terman, Cattel) και καλλιεργήθηκε η εντύπωση οτι το νοητικό πηλίκο εκφράζει κάποια κληροδοτημένη οντότητα και είναι αδύνατον να αλλάξει με περιβαλλοντικούς χειρισμούς.
Μπορούμε να καλλιεργήσουμε τη νοημοσύνη και τις εν δυναμει ικανότητες μας μέχρι όπου είναι για να πάνε και να φτάσουν.
Ναι, και εμείς οι ενήλικοι. Ερώτηση, απάντηση. Διαλεκτική η μέθοδος.
Και για να μάθω, ρωτάω. Και με ρωτάνε.Κι ούτω καθεξής.
Όσο ζω μαθαίνω, δεν είχε πει κάποιος αγαπητός πρόγονος?
Σωκράτη μου φαίνεται τον έλεγαν?

18 σχόλια:

EL.ZIN είπε...

Συμφωνούμε διαλεκτικώς!
Προχωράμε ρωτώντας
απαντώντας και μαθαίνοντας.

Μια μέρα χωρίς να μάθουμε κάτι καινούργιο είναι μια άδεια μέρα!

Καλησπέρα μαθησιακά αναπτυξιακή!
Τι μάθαμε σήμερα;
Αύριο θα το ξέρουμε...ίσως.

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

ερωτηση,απαντηση,
ερωτορωτωντας...
σημερα αλλον εναν μυθο κοινωνικο ας γκρεμισουμε,
κι εναν μυθο ελληνικο να θυμηθουμε...
να διωξουμε την ομιχλη
και να βρουμε παλι
το αληθινο και το ομορφο και το αγαθο.
καλημερα
περα ως περα
ομιχλοδιωχτη elzin

greenlion είπε...

καλημέρα
στους διδασκάλους της ομίχλης
και στους ομιχλοδιώχτες
σε ένα κύκλο σαμσαρικό
που δεν ξέρει πλέον κανείς
ποιός είναι ποιός
κι έτσι είναι καλά φυλαγμένος
ειδικά όταν απαντά και δη δημοσίως
κι απ αυτά που κατ ιδίαν έχει πει
πως ξέρουν οι πεταλούδες αν αληθεύουν υψυλή της Δύσης Διδασκάλα;

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

οι πεταλουδες δεν ξερουνε ουτε την τυφλα τους,
ξερουνε μονο πως ο,τι δε γνωριζει κανεις
στην αρχη τον τρομαζει,
κι οταν νομιζει κιολας
πως ολα γυριζουν-αφελως,
γυρω απο αυτον
και τα πολυχρωμα φτερα του-,
ψευδαισθητικα βγαζει και λαθος συμπερασματα φοβισμενος
μη και χασει την παντοκρατορια της ωραιοπαθειας και του πολυξερισμου του.
πεφτει
-απο τα συννεφα που ιπταται-
αναρωτιεται τι σα να τον χτυπησε,
κι ανασηκωνεται,
προσπαθωντας την επαυριο
να εχει λιγοτερη ορμη,
λιγοτερο φοβο και ναρκισσισμο,
κι ελπιζει καποτε,
να φτασει
και να μη φοβαται το αγνωστο και την ανησυχια που αυτο φερνει μαζι του,
αλλα να ιπταται ουτε ψηλα ουτε χαμηλα.
στη μεση.με μετρο.αρμονικα.
ελπιζω λοιπον πως
οτι σημερα δεν ξερω και φαινεται ακατανοητο και ανησυχητικο
"αυριο" να ειναι πιο οικειο και κατανοητο.
αν βεβαια
στο ενδιαμεσο
η πεταλουδα δεν εχει κατακρημνιστει
κατατσακιζομενη
απο την υψηλη πυλη της απανταχου γνωσης στην οποια ετοποθετηθη-αυτοβουλως και καμαρωτη-
ως αλαζων μεγαδιδασκαλος...
Υ.Γ προσπαθω παντως..
οσο μπορω προσπαθω..
να ερμηνευσω οσα μπορω
και να βρω την αληθεια μου
οσο και το ψεμα μου μαζι.

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

και ξεχασα να πω και καλημερα
καλημερα ζαφειρενια λιονταρινα
αυτη η καλημερα θα ηθελα να ειναι η 12η της ημερας,
η του μετρου και της αρμονιας,
μπας και πιασει η ευχη
και αρμονεψουμε μια ωρα αρχιτερα...
κι ισορροπησει και το πεταλουδισμα
μυαλου και φτερων....

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

καρδια-crux καλημερα!
δεν ξερω τι εκανα ακριβως αλλα το σχολιο σου δε βγηκε εδω-μηπως το διεγραψα καταλαθος δεν ξερω.
λες εισαι πνευματικα εξαντλημενος και κουρασμενος.
να ξεκουραστεις και να μην υπερβαλλεις εαυτον.
ακομη στην αρχη της χρονιας ειμαστε,αν απο τωρα εχεις εξαντλησει τον εαυτο σου καηκαμε.
αν μου επιτρεπεις,γραφε και διαβαζε λιγοτερα-τα εξωσχολικα εννοουμε ετσι,τα μαθηματα στην εντελεια!
το δυσμοιρο μυαλο μας χρειαζεται χρονο να κατανοησει σε βαθος καποιο φιλοσοφικο ή αλλου ειδους κειμενο.να του δινουμε χρονο να κατασταλαζει στο μυαλο η ουσια και να "πεταει" τη φυρα,τα σκουπιδια δηλαδη.
ασε μη με πιασει κριση μεγαδιδασκαλιας παλι!
προσεχε τον εαυτο σου,μυαλο και σωμα-μονον αυτα εχεις!!!!
κι αν δεν ειμαστε καλα πώς θα κανουμε επανασταση crux?κοιτωντας την απο τα ραδικια αναποδα?
καλημερα!!!ξεκουρασου.
ξεκουρασου ειπαααααααααααααααααα.
Υ.Γ θα ελεγχω ποοοσα κειμενα βαζεις στο blog κι αν συνεχισεις να γραφεις 12 καθε μερα θα πεσει μεγαλη τιμωριααααααααααα.
ξεκουρασου.και ολα με μετρο.
Υ.Γ θα σου ξαναστειλο το μειλ.θα γραφει πανω απο πεταλουδα-γριπη, για να μην το ξαναδιαγραψεις.με 2 συνημμενα.οκ?

EL.ZIN είπε...

Καληνύχτα
( ...των αρμονικών συλλογών)
του μέτρου φιλοσοφική!
Τι μάθαμε σήμερα;
Αύριο περιμένουμε την αναφορά
της γνώσης;)

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

εκτιμησαμε
λιγο περισσοτερο ακομα
την αξια του διαλειματος,
ιδιαιτερα εν μεσω φθινοπωρινης μεταβατικης εποχης
και των ετοιμασιων
που απαιτουνται,
για να μας βρει
πανετοιμους
η νεα.......
-ουτε μιση βιβλιοθηκη δε συμμαζεψα ακομα
κι εχω ψοφησει!!
και μη γελας elzin (σε βλεπω!!!!)
πεταλουδα θελω να παραμεινω
οχι "ψοφιος κοριος"!!!!!!
Υ.Γ κοινως:προσεχουμε για να εχουμε..
Υ.Γ2 η πολυλογια πολυλογια ομως οπως βλεπεις
καλημερα elzin!!!!
εσυ τι εμαθες χτες
να αναφερεις σημερα???
(και ξερεις ..ερωτηση απαντηση θα συνεχιστει επ' απειρον η...αλληλοαναφορα!!!!!)

και μη γελας ειπα!

EL.ZIN είπε...

Γελάω λίγο ...ψόφιε κοριέ
με τα συμμαζέματα αυτά!

Στη αναφορά τώρα...!
Μελετάω και μαθαίνω τις αμυγδαλιές
...τα μήλα μου πέσανε βαριά στο κεφάλι
και δεν ξέρω μη έχουν προκαλέσει ανήκεστο βλάβη
ελαφρύτερα μου φαίνονται τα αμύγδαλα
εκτός αν μου βγουν πικρά..
Καλησπέρα... καληνύχτα
των αλληλοαναφορών
… συμμαζευτική!

EL.ZIN είπε...

Καλησπέρα και ...λίγο καλήνύχτα!

Τινάξαμε τις αμυγδαλιές
και ήρθαμε για τα χαλιά.

Τι γίνεται με αυτά;
Πόσο τίναγμα θέλουν;
Αύριο θα ξέρουμε...
την εξέλιξη του σαρώματος της καθαριότητας ενός σπιτιού ή ενός παλατιού;)

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

πολυ καλημερα σας σεβαστε μου elzin!
χωρις τα αμυγδαλα πικρα γλυκα
κοκκινα και μη
σε αλλο σημειο θα ησουν
κι εσυ κι εγω,
εμεις.
χρειαζεται το ξεκαθαρισμα ακομα κι αν
φαινεται ψοφιστικη δουλεια,
αν προσθετουμε κι αλλα κι αλλα κι αλλα
ροδια,πεταλα και ροδοπεταλα
θα χαθουν στη σκονη
κι η ομορφια και η φρεσκαδα τους χαμενη θα παει.
μια αναδιαταξη κι ολα στη θεση που τους αρμοζει λοιπον.
κι ολοι επισης.
διοτι elzin δεν ισχυει το ολοι οι καλοι χωρανε
μερικοι ειναι πιο καλοι
και η θεση τους πρεπει να ειναι περιοπτη.
Υ.Γ παλι μεγαλοφιλοσοφιες λεω πρωι πρωι!
καλημερα της συλλογης.....
κι ευχες για ομορφη και δημιουργικη μερα
elzin

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

κι αλλη καλημερα !!!!!!
το τιναγμα των χαλιων
ειναι ακομα πιο κοπιαστικη δουλεια απο το ξεκαθαρισμα των βιβλιοαποθηκων
κι ισως και πιο σημαντικη.
θελουμε να ειναι πεντακαθαρα απο ...σκουπιδια,λασπες,
πατημασιες επισκεπτων
και δη απροσκλητων
κι οτι σημαδια αφησαν αυτοι στο περασμα τους.
τιναγμα καλο
-με εκεινο που ειχανε οι μαμαδες μας,δε θυμαμαι πως το λενε-
κι επειτα στον ηλιο
για καλο αερισμα
πριν ξαναστρωθουν στο ομορφο
μικρο μας παλατακι.
καλο αερισμα θελει και το παλατι
ολα ανοιχτα
να φυγει η κλεισουρα
κι ολα να μπουν στη θεση τους
οπως επιθυμει η νοικοκυρα
...κι ο νοικοκυρης.
Υ.Γ αν μετα
ερθουν αμυγδαλοπεταλα πανω στο πανετοιμο
χαλι
εμενα δεν θα με πειραξει
στολιδι θαναι
και οχι βρωμια
καλημερα elzin!!!!!
-δε βαζεις ενα χερακι
γιατι
εχω αρχισει
και κοψομεσιαζομαι????????
ο -ψοφιος-κοριος-με-την-κομμενη-μεση θα ειμαι(στα ινδιανικα!!!!!)
καλημερααααααααααα

EL.ZIN είπε...

Καλημέρα… Ινδιάνικε ψόφιε κοριέ!

Τι μάθαμε χθες;
Τα χαλιά τα τινάζουμε προσεχτικά μαθές
...μη κοψιομεσαστούμε
Τα βιβλία άγρια τα ξεσκονίζουμε από τα ράφια
και ενίοτε τα εκσφεντονίζουμε
σε κεφάλια βαριά
και άλλα πολλά αστρολογικά…

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

χαιρετε σεβαστε elzin!
ανακεφαλαιωνουμε κι επαναλαμβανουμε
με σκοπο
και προθεση
να κατανοησουμε σε βαθος
να βρουμε την ουσια των πραγματων
και επιμενουμε
να αναζηταμε
τον Ερωτα που γεννα ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.
-αυτη τη φραση της λιονταρινας
μου φαινεται θα την κανω αναρτηση
δεν ξερω τι θα γραφω μεσα
αλλα ειναι σαν
κοαν
τριγυριζει μεσα στο μυαλο μου,
σα να εφτασα σε ενα σημειο
και κολλησε μεχρις εκει το μυαλο μου.
το βλεμμα μου
στραμμενο σε αυτη τη φραση το εχω.
καλησπερα elzin!!!!
αντε
λιγακι ακομα
κατι αστεροσκονες
μεινανε
ειπαμεεεεεεεεεε.

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

εισαι και οικοδομικος
αναπτυξιακε
διαδικαστικε elzin
αλλη μια αγαπημενη θεωρια μαθησης-που στο ψυχολογικο της μερος στηριζεται στο vygotsky-ειναι
η κοινωνικη εποικοδομηση της γνωσης.
συμγωνα με αυτην η μαθηση ειναι μια κοινωνικη κατασκευη και οφειλεται στη συνεχη κοινωνικη αλληλεπιδραση η οποια επιφερει διαδικασιες δομησης και αναδομησης της γνωσης.
Μια συνεχης επιλυση γνωστικων συγκρουσεων στα πλαισια της οποιας στο ατομο-για να αναπλαισιωθει το γνωστικο του πεδιο-
εμπλεκονται τοσο εσωτερικες ενδοπροσωπικες διαδικασιες οσο και κοινωνικες.
εμ
εμ
εμ
-τι σημαινει nibelugha?
-ετσι αποκαλεσε ο καστανεντα τη Φλοριντα Ντονερ.....
3 γνωστικες συγκρουσεις..
νατο το εγκεφαλικο!!!!!!!!
ή να το ονοματισω κοαν να τις κανουμε 4..
τις συγκρουσεις???
καλημερα!!!!

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

αυτη η κοινωνικη εποικοδομηση παει πακετο με τη συνεργατικη μεθοδολογια της διδασκαλιας..
βοηθα με να σε βοηθω που λεγανε οι παλιοι....
και βεβαια λοιπον να τα γκρεμισεις ολα...
για να χτισεις νεα στη θεση τους...
και θα βαλω κι εγω ενα φτερο...
κι ενα χερακι αν θες...
σιγουρο θεωρησε το.
κοινως:
αυτο που θα μαθουμε σημερα..
καμια φορα το γνωριζουμε ηδη
σαν απο παντα ισως...
ειτε το ξερουμε με αλλα λογια
και ορολογια.
το εντυπωσιακο και ελπιδοφορο και αισιοδοξο
ειναι
οτι με μια πιο προσεκτικη ισως ματια
ολα
αποσκοπουν
σε κοινο στοχο:
να διευρυνθει σπειροειδως η μαθηση και η αναπτυξη.
...να ανοιξει λιγο το ρημαδομυαλο μας!!!!
Υ.Γ μην αρχισω με την σπειροειδη αναπτυξη της μαθησης τωρα....
καλημερα
mediator elzin
ασε τη γκρινια
τις αρρωστιες
τις παραγκες
και λοιπα
εμποδια
και
χτισε γκρεμιζοντας!!!!!!!!!!!
και τραγουδωντας...............

EL.ZIN είπε...

nibelugha?
Είναι πλάσμα της Γερμανικής Μυθολογίας
κάτι σαν ξωτικό και νεράϊδα…

Οι πολεμιστές είναι και μεγάλοι παραμυθάδες
γιατί έτσι περνούν αόρατοι κάτω από την μύτη
της εξουσίας και μαθαίνουν να εξελίσσουν την συνείδηση
με συμπεριεκτική αντίληψη συνδετική των πραγμάτων
και ανατρέπουν την σκέψη στο ασύλληπτο
των ψυχολογικών και άλλων θεμάτων.

Καλημέρα αναπαλαιωτική
θα σου στείλω τον λογαριασμό
με μια επιταγή!


Ένα μύθο θα σας πω
που τον μάθαμε παιδιά. (δις)
Ήταν κάποιος μια φορά
που ‘φυγε στην ερημιά. (δις)

Κι από τότε στα βουνά
ζούσε πια με το κυνήγι. (δις)
Κι από μίσος στις γυναίκες
δεν κατέβη στο χωριό. (δις)

Για τον μύθο που μας λέτε
άλλον μύθο θα σας πω. (δις)
Ήταν κάποιος μια φορά
δίχως σπίτι και γωνιά. (δις)

Για τους άνδρες είχε φρίκη
κι ένα μίσος φοβερό. (δις)
Όμως όλες τις γυναίκες
τις αγάπαγε θαρρώ. (δις)

http://www.youtube.com/watch?v=IABdJPqMLs0

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

καλημερα σεβαστε elzin
καμια επιταγη elzin

http://www.youtube.com/watch?v=SQZOES4z3PY

χαλαλι σου!!!!!